ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ξενοδοχεία γεμάτα κινηματογραφική μαγεία!

70018-155892

Γράφει ο Ηλίας Τάσκου / δημοσιογράφος / iliasamfipoli@gmail.com

Τα ξενοδοχεία, ως μέρος συγκέντρωσης πολιτών από όλες τις κοινωνικές βαθμίδες και τα βαλάντια αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κοινωνικής και οικονομικής ζωής ενός τόπου και χαρακτηρίζει ως ένα βαθμό την εξωστρέφεια, τους ρυθμούς ανάπτυξης και την μορφή της οικονομίας που έχει μια χώρα.

Η Ελλάδα, κατεξοχήν χώρα με σημαντικό τουριστικό κεφάλαιο διατηρούσε και διατηρεί ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων της τη δημιουργία και ανάπτυξη τουριστικών υποδομών εφάμιλλων των ευρωπαϊκών έτσι ώστε να διαχειριστεί με επιτυχία την αυξημένη τουριστική ζήτηση. Η τουριστική ανάπτυξη κατά τις δεκαετίες του ΄50, ΄60 και ΄70 ήταν χαρακτηριστική της προαναφερθείσας τάσης.

Στον ελληνικό κινηματογράφο δεν ήταν λίγες οι φορές που μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες χρησιμοποιήθηκαν στα γυρίσματα ελληνικών ταινιών. Όλα αυτά βέβαια στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, αρχικά και λίγο αργότερα  με την ανάπτυξη ξενοδοχειακών μονάδων σε τουριστικούς προορισμούς γυρίστηκαν ταινίες στα γνωστά τουριστικά νησιά. Η εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή αξιοποίησε τα ξενοδοχεία ως πεδία δράσης τελείως διαφορετικής θεματολογίας, όπως ερωτικές, αστυνομικές, κωμωδίες και δράματα σε ανεξάντλητο αριθμό περιπτώσεων.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα γυρίσματα του αστυνομικού θρίλερ «Ο άνθρωπος του τραίνου» το 1958 όπου μεγάλο μέρος των γυρισμάτων έγινε στο ξενοδοχείο Αμφιτρύων στο Ναύπλιο. Το 1963 ο Ορέστης Λάσκος πραγματοποιεί γυρίσματα της ταινίας  «Μικροί και μεγάλοι εν δράσει» στο  Auberge στη Βαρυμπόμπη, όπου εξ’ άλλου έλαβε χώρα η γαμήλια δεξίωση όταν η Τζένη Καρέζη παντρεύτηκε με τον δημοσιογράφο  Ζάχο Χατζηφωτίου. Και φυσικά στο κλασικό αριστούργημα του Κλέαρχου Κονιτσιώτη «Κορίτσια στον ήλιο»(1968)ο σκηνοθέτης του φιλμ Βασίλης Γεωργιάδης χρησιμοποιεί τρεις ξενοδοχειακές μονάδες στο δεύτερο μισό της ταινίας. Κατά σειρά είναι  το Hilton, η Μεγάλη Βρετανία και  το λιγότερο γνωστό Διόμεια στο Σύνταγμα.

image_49291

Τα ξενοδοχεία των νοτίων προαστίων έχουν φιλοξενήσει αμέτρητα γυρίσματα ταινιών. Στην κατηγορία αυτή ανήκει ο Αστέρας Βουλιαγμένης, οι καμπάνες στα Αστέρια, το Eden, αλλά και το Ξενία, το οποίο δεν υπάρχει πια, έχοντας δώσει τη θέση του στο Grand Resort στο Λαγονήσι. Σκηνές από το Ξενία υπάρχουν στο μιούζικαλ του Κώστα Καραγιάννη “Βίβα Ρένα” με τη Ρένα Βλαχοπούλου, στην κλασική κωμωδία “Ο Τρελός τα Εχει 400” με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, στο “Ο Αγαθιάρης και η Ατσίδα” με τον Γιάννη Γκιωνάκη και στον “Ξυπόλητο Πρίγκιψ” της Φίνος Φιλμ με τον Κώστα Βουτσά.Στα γυρίσματα χρησιμοποιήθηκε μόνο ο αύλιος χώρος των ξενοδοχείων και σε ελάχιστες περιπτώσεις η ρεσεψιόν. Οι σκηνές στα δωμάτια ήταν συνήθως δημιουργήματα των σκηνογράφων των κινηματογραφικών εταιρειών.

astreras1-660x440

Στο Eden Beach στην Ανάβυσσο γυρίστηκε η “Συμμορία Εραστών” το 1972. Όσο για τον Αστέρα; Η ρεσεψιόν του “παίζει” στην ταινία “Αεροσυνοδός” (1971), ενώ στην παραλία γυρίστηκε και το βίντεο κλιπ των αδερφών Μπρόγιερ “Πλατιά Γαλάζια Κύματα”, αλλά και μια σκηνή από το “Πρόσωπο της Ημέρας” με τον Κώστα Βουτσά να τραγουδάει με μάσκα και αναπνευστήρα.Αρκετά χρόνια, το 1959, ο Δημήτρης Δαδήρας μας μεταφέρει στην Κέρκυρα και συγκεκριμένα στο Ξενοδοχείο corfu palace για τις ανάγκες των γυρισμάτων της κομεντί «Ραντεβού στην Κέρκυρα». Στην κωμωδία «Ό,τι λάμπει είναι χρυσός» με τον Ντίνο Ηλιόπουλο υπάρχουν πολλές σκηνές γυρισμένες στο ξενοδοχείο “Ολύμπια” στη Θεσσαλονίκη.

mont-parnes-25-4-1961

Την πενταετία 1956-1960 οι κυβερνήσεις Καραμανλή εκπόνησαν ένα πλάνο για την ανάπτυξη των τουριστικών υποδομών της χώρας και το Μον Παρνές θα λειτουργούσε ως ατμομηχανή της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας. Για την επιλογή της τοποθεσίας του νέου ξενοδοχείου κρίθηκε ότι η γειτνίασή του με την πρωτεύουσα θα εξασφάλιζε πελατεία τέτοια, που θα μπορούσε να το καταστήσει πυρήνα ενός ευρύτερου κέντρου ορεινών δραστηριοτήτων στο βουνό της Αττικής. Τα εγκαίνια έγιναν στις 17 Ιουνίου 1961 με ιδιαίτερη λαμπρότητα και χλιδή. Ήταν το κοσμικό γεγονός της χρονιάς και ο αριθμός των προσκεκλημένων ξεπέρασαν τους 700. Εκεί έγιναν γυρίσματα μεγάλων κινηματογραφικών επιτυχιών. Χαρακτηριστικά στην μουσική κωμωδία «Ο εμίρης και ο κακομοίρης» ο “εμίρης” Μίμης Φωτόπουλος είχε πεί: «Ο Καραμανλέας το έχτισε;». Εξωτερικά γυρίσματα στο Μον Παρνές έγιναν και στα φιλμ: «Ο Θόδωρος και το δίκανο»(1962), «Άνθρωπος για όλες τις δουλειές» και  «Υιέ μου… υιέ μου» (1965).

montparnes_mylonas_photos_01

Tα Ξενοδοχεία  Aperghi και Kastri φαίνονται στις ταινίες της Φίνος Φιλμ «Ένα Αστείο Κορίτσι» και «Χαμένα Όνειρα» αντίστοιχα. Στο Aperghi γίνεται η δεξίωση όπου η Αλίκη παριστάνει τη Λαίδη Γουώρεν και από το Κastri αποχωρεί ο Παπαμιχαήλ απογοητευμένος όταν γκρεμίζεται το όνειρο του να φύγει για το εξωτερικό. Το ξενοδοχείο “Kastri” το βλέπουμε και στην ταινία “Τρία κορίτσια από  την Αμέρικα”(1963). Στο ιστορικό ξενοδοχείο Ledra Palace, στην Λευκωσία, γυρίστηκε η  ταινία «Διακοπές στην Κύπρο μας» του Ορέστη Λάσκου (1971) και ένα χρόνο πριν ο Νίκος Φώσκολος μπροστά στη κεντρική είσοδο του γύρισε ένα πλάνο της «Υπολοχαγού Νατάσας».

Τρία χρόνια αργότερα έγινε πεδίο συγκρούσεων μεταξύ των αντιμαχόμενων στρατευμάτων κατά την εισβολή των Τούρκων στο νησί και το συγκεκριμένο ξενοδοχείο  χρησιμοποιήθηκε ως βάση των στρατευμάτων του ΟΗΕ. Στο ερειπωμένο πλέον και καμένο ACROPOLE PALACE HOTEL της οδού Πατησίων και συγκεκριμένα στο Roof Garden το 1969 έγιναν γυρίσματα της κωμωδίας του Κλέαρχου Κονιτσιώτη «Οάνθρωπος που γύρισε από τα πιάτα», με τον Κώστα Χατζηχρήστο και τη Νίτσα Μαρούδα. Στην ταινία “Οι Ασσοι των γηπέδων” (1956) βλέπουμε το ιστορικό ξενοδοχείο της Εκάλης “ΔΙΑΝΑ” που βρισκόταν μπροστά στην πλατεία Κέννεντυ. Το ξενοδοχείο εγκαινιάσθηκε το 1935-36.

1379b5de7cb668c186ab48a9361eabd7_xl

Για το τέλος άφησα το  ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» που βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, στη βόρεια πλευρά της πλατείας Συντάγματος, στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου και Βασιλέως Γεωργίου. Είναι από τα πιο πολυτελέστερα και ακριβότερα ξενοδοχεία στην Ελλάδα και τη νότια Ευρώπη, ιδρύθηκε το 1866 και ήταν από τα πρώτα κτίρια που ηλεκτροδοτήθηκαν στην ελληνική πρωτεύουσα. Πολλές ταινίες γυρίστηκαν κυρίως στην κεντρική είσοδο και σχεδόν ποτέ στους εσωτερικούς χώρους. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο «Μεγάλη Βρεταννία» το 2006 η Άννα Βίσση γύρισε το πρώτο μισό του βίντεο κλιπ «Everything», μετά την ολοκληρωτική ανακαίνιση που υπέστη το μεγάλο κτίριο.

Αφήστε το σχόλιο σας

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top