ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η σκηνοθέτις Ελένη Ευθυμίου και «Ο Άνθρωπος Ανεμιστήρας ή Πώς να Ντύσετε έναν Ελέφαντα» στο Myselvi.gr

Μια ξεχωριστή παράσταση για την αναπηρία, τη διαφορετικότητα και τους ανθρώπους γύρω από αυτήν πρόκειται να ανέβει αύριο, Κυριακή 26 Ιανουαρίου στη σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών  στις 19:00 ηώρα.

«Ο Άνθρωπος Ανεμιστήρας ή Πώς να Ντύσετε έναν Ελέφαντα» της ομάδας Εν Δυνάμει, σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου και καλλιτεχνική διεύθυνση Ελένης Δημοπούλου, μετά από μια επιτυχημένη πορεία σε θεατρικά φεστιβάλ της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του εξωτερικού έρχεται τώρα και στην πόλη των Σερρών.

Η κ. Ελένη Ευθυμίου μία ημέρα πριν την παράσταση μίλησε στο Myselvi.gr για την ξεχωριστή αυτή παραγωγή. Η ίδια δραστηριοποιείται ως σκηνοθέτης, ηθοποιός και τραγουδίστρια. Τάσσεται υπέρ της ιδέας του θεάτρου ως μιας συνεχούς διερεύνησης της σύνδεσης μεταξύ της ανθρώπινης κατάστασης και της κοινωνίας. Πειραματίζεται με στοιχεία της μουσικής, των εικαστικών τεχνών, του κινηματογράφου, της μυθοπλασίας και του ντοκιμαντέρ, αναζητώντας νέες αισθητικές φόρμες στο θέατρο.

Ως σκηνοθέτης έχει συνεργαστεί με φορείς όπως: το Εθνικό Θέατρο, τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, το Θεσσαλικό Θέατρο, το Φεστιβάλ Δημητρίων κ.ά. καθώς και με φορείς και φεστιβάλ του εξωτερικού όπως: τη Μπιενάλλε Νέου Μουσικού Θεάτρου του Μονάχου, το Φεστιβάλ Μπέργκμαν της Στοκχόλμης, το MFST ITSelF της Βαρσοβίας, το 30th Young European Theatre Rencontres της Γκρενόμπλ κ.ά..

Τα τελευταία πέντε χρόνια δουλεύει σταθερά με την ομάδα Εν Δυνάμει ολοκληρώνοντας το Μάιο του 2018 την θεατρική τριλογία με τίτλο «Άλλο το Κανονικό» (Ο άνθρωπος ανεμιστήρας ή πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα (2014), το Άλλο Σπίτι (2016), Ερωτευμένα  Άλογα (2018). Αυτή την περίοδο εργάζεται για τη νέα παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΙ. που θα παρουσιαστεί το Μάρτιο του 2019 καθώς και για την παραγωγή “Die Jagd” που θα παρουσιαστεί τον Ιούνιο του 2019 στο Φεστιβάλ “Die sieben Leben des Maximilian”.

“Πείτε μας δυο λόγια για την παράσταση που θα δούμε την Κυριακή 27 Ιανουαρίου στα Αστέρια;”

Η παράσταση Ο άνθρωπος ανεμιστήρας ή Πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα είναι το πρώτο μέρος της τριλογίας με τίτλο Το “άλλο” το Κανονικό, μίας θεατρικής τριλογίας με θέμα τη διαφορετικότητα και τη ζωή των ανθρώπων με αναπηρία μέσα στην κοινωνία.

Στην παράσταση παρακολουθούμε πολλά διαφορετικά επεισόδια με θέμα την διαφορετικότητα στα οποία αναπαριστώνται αληθινές ιστορίες-καταστάσεις μέσα από τραγούδια, ποιήματα, διαλόγους και εικόνες – άλλοτε δοσμένα με πολύ χιούμορ και άλλοτε με ευθύτητα, αμεσότητα και σκληρότητα. Προσπαθώντας να απαντήσουμε στο ερώτημα “εγώ, ο διαφορετικός, ποιoς αλήθεια είμαι” βλέπουμε τις ιστορίες αυτές μέσα από διαφορετικά πρίσματα: μέσα από το πρίσμα του ανθρώπου που βιώνει την αναπηρία, μέσα από τα μάτια του γονιού, του φίλου, του συγγενή αλλά και μέσα από τα μάτια της κοινωνίας η οποία πάντα φέρει στερεότυπα και προκαταλήψεις απέναντι στο άγνωστο και το ανοίκειο.

Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της παράστασης βέβαια είναι ο ίδιος ο θίασος που επί σκηνής αφηγείται στο κοινό τις ιστορίες αυτές, η ομάδα Εν Δυνάμει δηλαδή. Πρόκειται για μία μικτή ομάδα νέων με και χωρίς αναπηρίες όπου οι ηθοποιοί είναι και οι φυσικοί πρωταγωνιστές του έργου και εκπροσωπούν κατά κάποιο τρόπο τον εαυτό τους μέσα από το ρόλο που παίζουν. Ωστόσο για τον θεατή δεν είναι ποτέ ξεκάθαρο εάν αυτός που παίρνει το λόγο κάθε φορά μιλάει για τον εαυτό του, για κάποιον φίλο του ή για κάποιον που μπορεί να βιώνει μία παρόμοια κατάσταση κι αυτό γιατί όλες οι ιστορίες είναι καλλιτεχνικά επεξεργασμένες ώστε στην αφήγηση να μην επικρατεί το ντοκυμαντερίστικο στοιχείο αλλά μία νέα, ποιητική μυθοπλασία της πραγματικότητας.

“Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε να σκηνοθετήσετε μια παράσταση με θέμα την αναπηρία;”

Η ομάδα Εν Δυνάμει ιδρύθηκε το 2008 από την Μαρία Ιωαννίδου και την Ελένη Δημοπούλου – καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας. Η Ελένη Δημοπούλου ήταν που μου πρότεινε το 2013 να συνεργαστώ με την ομάδα και ήταν δική της ιδέα το να κάνω κάνω μία παράσταση με θέμα τα όρια μεταξύ του “κανονικού” και του “μη” κανονικού, θεωρώντας ότι η ομάδα έχει φτάσει στο σημείο που μπορεί και έχει βαθιά ανάγκη να εκφράσει τις αλήθειες της στην κοινωνία, κάνοντας ένα μεγάλο βήμα προς αυτήν και διεκδικώντας μέσα από επαγγελματικού επιπέδου παραγωγές να ανοίξει δρόμο και να ενσωματωθεί στην “κανονικότητα” του θεατρικού και καλλιτεχνικού κόσμου.

Ο λόγος που αποφάσισα να δεχτώ αυτή την πρόκληση είναι γιατί είδα μέσα από αυτή την πρόταση αλλά και μέσα από την συναναστροφή μου με την ομάδα Εν δυνάμει τη δυνατότητα να συμμετέχω και να συμβάλλω σε κάτι πραγματικά όμορφο, πρωτότυπο, ρηξικέλευθο και καλλιτεχνικό αλλά και τη δυνατότητα πρωτίστως το εγχείρημα αυτό να έχει τις βάσεις του σε μία βαθιά ανθρώπινη κατάσταση.

“Γιατί πιστεύετε ότι κάποιος πρέπει να δει τη συγκεκριμένη παράσταση;”

Για μένα η παράσταση αυτή αποτελεί ένα έμπρακτο παράδειγμα ότι η ένταξη των ανθρώπων με αναπηρία στο κοινωνικό σύνολο είναι εφικτή. Από την άλλη είναι μία παράσταση που ξεκάθαρα δεν αφορά μόνο κάποιο “ειδικό κοινό” αλλά όλα τα μέλη της κοινωνίας μας – τον καθένα για ξεχωριστό λόγο. Μέσα στην παράσταση κανείς θα γελάσει, θα σκεφτεί, θα συν-κινηθεί, θα προβληματιστεί, θα θυμώσει αλλά κυρίως θα ταυτιστεί, καθώς μέσα από την ανάδειξη μίας “ειδικής” κατάστασης φωτίζεται η διαφορετικότητα του κάθε ανθρώπου.

“Η ανταπόκριση του κοινού ποια είναι στις μέχρι τώρα παραστάσεις που έχετε δώσει;”

Η τόσο θερμή ανταπόκριση του κοινού είναι που μας έχει δώσει το κίνητρο να προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε τις δουλειές μας σε όσο περισσότερα μέρη μπορούμε. Θεωρούμε ότι ο τρόπος με τον οποίο το κοινό συμμετέχει και συνδέεται αποτελεί για μας επιβεβαίωση ότι έχει νόημα αυτό που κάνουμε, κυρίως γιατί πιστεύουμε ότι ανοίγει έτσι ένας διάλογος για θέματα που αφορούν όλους τους ανθρώπους.

“Τα μελλοντικά σας σχέδια ποια είναι;”

Αυτή την περίοδο με την ομάδα ετοιμαζόμαστε να ταξιδέψουμε και σε άλλους προορισμούς της Βορείου Ελλάδος και το Μάιο έχουμε προσκληθεί στο Φεστιβάλ Our Stage – 4. Europäisches Bürgerbühnenfestival της Δρέσδης.

To Top