Μία ημέρα πριν την παράσταση “Ο Αμερικάνος” του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που θ’ ανέβει αύριο Τετάρτη στην Κεντρική Σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών στις 21:00 μίλησε στο Myselvi.gr ο πρωταγωνιστής της Θανάσης Σαράντος.
Ο Θανάσης Σαράντος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας, υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και σκηνοθεσία κινηματογράφου στην New York Film Academy και στο Watermill Center του Robert Wilson με υποτροφίες από το Ίδρυμα Fulbright, το Ίδρυμα Ωνάση και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, έπαιξε και σκηνοθέτησε παραστάσεις του ελληνικού ρεπερτορίου, ενώ υποδύθηκε αρκετούς ρόλους στην ελληνική τηλεόραση. Επίσης είναι ιδρυτής της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας θεάτρου “ηθικόν ακμαιότατον”.
Ας απολαύσουμε τον ίδιο σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης για το Myselvi.gr
“Πείτε μας δυο λόγια για την παράσταση που θα δούμε την Τετάρτη 23 Ιανουαρίου στα Αστέρια.”
Ο «Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη είναι μια ιστορία αγάπης και ξενιτιάς. Θα μπορούσε να είναι η ιστορία κάθε μετανάστη. Ίδια κι απαράλλαχτη με αμέτρητα προσωπικά και οικογενειακά δράματα, που γνώρισε η Ελλάδα εκείνης της εποχής, αλλά και κάθε εποχής.
Αμέτρητοι ήταν οι νέοι που μπροστά στην αμείλικτη φτώχεια και την επιτακτική ανάγκη εγκατέλειψαν σπίτι, γονείς, αγαπημένες, αποφασίζοντας τη βουτιά στο άγνωστο: Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία –το όνομα που έπαιρνε ανάλογα με την περίσταση ο τελικός προορισμός, η ονειρεμένη «γη της Επαγγελίας». Ο «Αμερικάνος» του Παπαδιαμάντη δεν είναι παρά ο μετανάστης απανταχού της γης.
“Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με το έργο του Παπαδιαμάντη;”
Σίγουρα για την ήδη διαπιστωμένη μαγεία του λόγου του όπως μαρτυρείται από το σύνολο των παραστάσεων ανά την Ελλάδα εδώ και 9 χρόνια. Η μουσικότητα του λόγου του Σκιαθίτη συγγραφέα είναι εντέλει η ιστορία και η λογοτεχνία του τόπου μας. Σε κάθε περίπτωση είναι βάλσαμο παρηγοριάς ότι ως λαός εξακολουθούμε να παίρνουμε δύναμη έως σήμερα από το παρελθόν μας -που πολλοί ζήλεψαν και μίσησαν-, την ιστορία και τη μνήμη μας όπως διασώζονται στη γλώσσα και τη μοναδική λογοτεχνία μας.
“Γιατί πιστεύετε ότι πρέπει να δει κάποιος την παράσταση;”
Για την αλήθεια του παπαδιαμαντικού λόγου και την απροσποίητη αγάπη του συγγραφέα για τους απλούς ανθρώπους. Οι σκέψεις του παραμένουν απολύτως επίκαιρες ειδικά σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς και μας γεμίζουν με την ελπίδα ότι ίσως δεν έχουν χαθεί όλα.
“Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η επιτυχία της παράστασης;”
Έχω την αίσθηση ότι η παράσταση αρέσει γιατί είναι ένας συγκερασμός λόγου, μουσικής και εικόνων που παράγονται μέσα από τον λόγο του Παπαδιαμάντη. Φαίνεται μια απλή παράσταση αλλά είναι εξαιρετικά πολύπλοκη στην αναδημιουργία της αφού και η ελάχιστη λεπτομέρεια όπως οι φωτισμοί παίζουν ένα καταλυτικό ρόλο για τον θεατή. Φυσικά η δουλειά δεν σταματά ποτέ. Με τον νέο μας συνεργάτη στη μουσική επί σκηνής τον συνθέτη Κωνσταντίνο Ευαγγελίδη νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα είναι άκρως γοητευτικό στην νέα μας περιοδεία στην Μακεδονία.
“Πόσα χρόνια ασχολείστε με το θέατρο;”
25 χρόνια πλέον.
“Έχετε συμμετάσχει και σε αξιόλογες δουλειές στην τηλεόραση. Τα τελευταία χρόνια όμως το μέσο πέρασε μια κρίση σε ό,τι έχει να κάνει με τις σειρές. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό;”
Προφανώς από την οικονομική δυσπραγία που επηρέασε και τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Πιστεύω όμως ότι η μη συμμετοχή μου στις ελληνικές τηλεοπτικές σειρές οφείλεται κυρίως από την πολύ χαμηλή ποιότητα των σεναρίων. Σημάδι και αυτό των δύσκολων και πονηρών καιρών. Φέτος όμως θα παίξω ένα μικρό ρόλο στο νέο σήριαλ του Μανούσου Μανουσάκη βασισμένο στο συγκλονιστικό μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη «Κόκκινο Ποτάμι» που αναφέρεται στον ξεριζωμό των Ποντίων.
“Δεδομένου ότι σειρές του εξωτερικού γνωρίζουν άνθιση, υπάρχει ελπίδα να ανακάμψει το είδος και στην Ελλάδα;”
Σίγουρα μια ξένη σειρά μπορεί να φέρει κάποιες καλύτερες εγγυήσεις σε σχέση με το σενάριο και την παραγωγή. Θα ήταν μεγάλη ευκαιρία ίσως να υπάρξουν συμπαραγωγές με Έλληνες παραγωγούς που θα ενισχύσουν την κινηματογραφική και τηλεοπτική δημιουργία στον τόπο μας. Άλλωστε δεν υπάρχει καλύτερη τοποθεσία για τηλεοπτικό ή κινηματογραφικό γύρισμα από την Ελλάδα μας.