ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Όλγα Καρλάτου: από την «Έξοδο κινδύνου»…στις δικαστικές αίθουσες

15966950_252135121883966_759014358_o-1

Γράφει ο Ηλίας Τάσκου / δημοσιογράφος / iliasamfipoli@gmail

Την πρωτοείδα ως Αστυνομικό στη θρυλική ταινία του Νίκου Φώσκολου «Έξοδος κινδύνου»(1980). Την ταινία αυτήν την πέτυχα τυχαία σε κάποια από τις προβολές της στην ΕΡΤ πριν αρκετά χρόνια χωρίς να την ξέρω και χωρίς να έχω ακούσει κάτι για αυτήν. Κόλλησα και την είδα μέχρι τέλους γοητευμένος από το στόρι της ταινίας και τα μάτια της πρωταγωνίστριας.

13315525_10209517278912615_8663560458254268496_n

Από εκείνη τη στιγμή τα υπέροχα μάτια της είχαν στοιχειώσει στο κινηματογραφικό παρελθόν του εγχώριου κινηματογράφου. Σύντομα άρχισα να παρακολουθώ τη πορεία της και ότι είχε προηγηθεί από την συνεργασία της με το Νίκο Φώσκολο.

1

Η Όλγα Καρλάτου με τα ανοιχτόχρωμα μάτια, τη σοβαρή συμπεριφορά και τη θηλυκότητα της, γεννήθηκε στις 20 Απριλίου 1947 στην Αθήνα. Το πραγματικό της επώνυμο ήταν Βλασσοπούλου. Μεγάλωσε σε μια φτωχή οικογένεια, μαζί με τον αδελφό της, όπου η μοναδική πολυτέλεια της ήταν τα βιβλία που αγόραζε για τη μόρφωσή της. Η μητέρα της συνήθιζε να της λέει: «Εμείς δεν έχουμε περιουσίες και γη για να πουλήσουμε, γη είναι το μυαλό μας». Τελείωσε με υποτροφία το Εθνικό Θέατρο και αφού βρέθηκε στην Ευρώπη, επέστρεψε στην Ελλάδα με τον τότε σύζυγό της Νίκο Παπατάκη -που ήταν παντρεμένος παλαιότερα με την Ανούκ Εμέ- για τα γυρίσματα της ταινίας του «Βοσκοί» (1967), που συνέπεσε με την άνοδο της δικτατορίας στην χώρα μας.

13-1

Η Όλγα κάνει την πρώτη κινηματογραφική της εμφάνιση σε αυτή την ιδιαίτερη ταινία. Αν και γυρίστηκε το 1967 δεν προβλήθηκε λόγω της χούντας και βγήκε στις αίθουσες με την μεταπολίτευση, στις 23 Φεβρουαρίου 1976. Η σχέση της με τον σκηνοθέτη Νίκο Παπατάκη ήταν περίεργη.

319052_566902276670257_1603783992_n

Αρκετά χρόνια αργότερα η Όλγα θυμάται για εκείνη τη περίοδο της ζωής της: «…Στο Παρίσι ζούσαμε σαν μποέμ. Ούτε δικό μας σπίτι δεν είχαμε – μας φιλοξενούσαν φίλοι.Όμως ο Νίκος με πρόσεχε – ακόμη κι όταν τραγουδούσα σε μπουάτ, έβαζε τους φίλους μας (διανοητές και συγγραφείς) να μου γράφουν στίχους με βαθύ περιεχόμενο. Όταν όμως γέννησα, δεν μπορούσαμε να μεγαλώσουμε το παιδί. Τριών μηνών το έστειλα στους γονείς μου στην Ελλάδα. Έπρεπε, όμως, κάποιος να φέρνει το “ψωμί στο τραπέζι” – έτσι πήγα στην Ιταλία, όπου μια ταινία μου είχε κάνει επιτυχία, και δούλεψα για να στέλνω λεφτά στην Ελλάδα. Ο Νίκος με αγαπούσε πολύ, ήθελε να γυρίσω και να μην ξαναφύγω. Όμως δεν μπορούσα να επιστρέψω σε εκείνη τη ζωή. Χωρίσαμε. Μας κόστισε πολύ. Με τον Νίκο έως το τέλος της ζωής του μιλούσαμε κάθε εβδομάδα»

390617_668448373182313_1692037193_n

Η επόμενη εμφάνιση της σε φιλμ θα γίνει στη πικρή σάτιρα «Οι εντιμότατοι φίλοι μου»( Amici miei), μια ιταλική ταινία που θα αποτελέσει την αρχή μιας διεθνούς καριέρας. Έλαβε μέρος σε πολύ σημαντικές ταινίες, αλλά και σε πολλές ασήμαντες , αλλά πάντα έφερνε μια αιθέρια κλασική ποιότητα σε όποιο ρόλο κι αν ερμήνευε. Το 1978 είναι η χρονιά της σουρεαλιστικής αλληγορίας «Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας». Μια πολύ ιδιαίτερη ταινία σε σκηνοθεσία και σενάριο του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Η Όλγα παίζει το ρόλο μιας υπηρέτριας που προσφέρει ερωτικές υπηρεσίες στα ανδρικά μέλη μιας οικογένειας. Βασισμένη στο βιβλίο του γαλλοαιγύπτιου Αλμπέρτ Κοσερύ «Les Fainéants dans la vallée fertile» (1948), η ταινία είναι υπόδειγμα απλότητας και ταυτόχρονου βάθους.

395907_522840841076401_80826410_n

Γυρισμένη σε μια πολιτικοποιημένη εποχή για τον ελληνικό κινηματογράφο, πολύ μακριά από το κλίμα του εμπορικού σινεμά, κάνει πρεμιέρα στις 23 Οκτωβρίου 1978, με έναν ικανοποιητικό αριθμό εισιτηρίων, 117.277 θεατές. Η ταινία έλαβε το δεύτερο βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ του Λοκάρνο καθώς και το δεύτερο βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ του Σικάγο. Το 1979 με τη συμμετοχή της στο περιβόητο και απαγορευμένο στην Αγγλία για αρκετά χρόνια λόγω της βιαιότητάς του, «Zombie Flesh Eaters», εξασφάλισε μια θέση στην αθανασία λόγω της περιβόητης σκηνής του «ξεματιάσματος» των υπέροχων οφθαλμών της, από ένα αδίστακτο ζόμπι στις Αντίλες, που ζωντανεύει με βουντού και την ζουπάει με στοργή και πάθος πάνω σε μια σκλήθρα βγάζοντάς της κυριολεκτικά το μάτι.

425845_404776926216127_721079433_n

Το 1980 ο Νίκος Φώσκολος χαρίζει στην Όλγα Καρλάτου το πρωταγωνιστικό ρόλο στην αστυνομική περιπέτεια «Έξοδος Κινδύνου». Την εβδομάδα που βγήκε στις αίθουσες (Νοέμβριος του 1980) έπεσε πάνω στον «Άνθρωπο με το γαρίφαλο» που στις αίθουσες πρώτης προβολής μόνο σε Αθήνα και Πειραιά έκανε γύρω στις 650.000 εισιτήρια. Η «Έξοδος κινδύνου» είχε κάνει λίγο πάνω από 100.000 εισιτήρια και ανακαλύπτεται από το κινηματογραφόφιλο κοινό πολλά χρόνια αργότερα από τις τηλεοπτικές της προβολές. Η ταινία μας δείχνει και τις τραγουδιστικές ικανότητες της Όλγας, καθώς ερμηνεύει δύο τραγούδια του Γιώργου Κατσαρού, το «Πιάσε μου τα χέρια», στους τίτλους και ένα ντουέτο με τον Αλμπέρτο Εσκενάζυ. Το σάουντρακ κυκλοφόρησε σε περιορισμένα αντίτυπα από τη δισκογραφική εταιρεία Polygram και σήμερα θεωρείται συλλεκτικό.

THE SCARLET AND THE BLACK, FROM LEFT, OLGA KARLATOS, GREGORY PECK, AIRED FEBRUARY 2, 1983, ©CBS

Στα χρόνια που ακολουθούν η Όλγα εμφανίζεται και στις ταινίες: «Ελευθέριος Βενιζέλος», «Κάποτε στην Αμερική» και «Purple rain». Η τελευταία είναι και η πλέον αξιόλογη. Παίζει μοναδικά τη μητέρα του Prince στην αυτοβιογραφική ταινία, που έφτασε στα Όσκαρ. Το 1984 χωρίζει τον Νίκο Παπατάκη και την επόμενη χρονιά παντρεύεται το σκηνοθέτη παιδικών ταινιών Άρθουρ Ράνκιν Τζούνιορ. Μαζί θα μείνουν μέχρι το θάνατο του το 2014.

13221604_1397308766962933_5671533764410408831_n

Μετά το γάμο της με το σκηνοθέτη του τηλεοπτικού «Hobbit» μετακομίζουν στις Μπαχάμες και το επίθετο Καρλάτου μπαίνει στο «ντουλάπι» μαζί με όλες τις καλλιτεχνικές δράσεις της Όλγας, η οποία αποσύρεται από το χώρο του θεάματος. Η Όλγα παίρνει με άριστα το ”Bachelor of Arts Degree in International Studies”, στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, το 2003 και, στη συνέχεια, το 2004 μάστερ στην ”Ανθρωπιστική και Κοινωνική Σκέψη”. Έπειτα, έγινε δεκτή στο Πανεπιστήμιο του Κεντ, στη Νομική Σχολή. Μετά την αποφοίτησή της, επέστρεψε στις Βερμούδες, όπου ξεκίνησε να δουλεύει ως βοηθός σε δικηγορικό γραφείο σε ηλικία 65 ετών. Σε ηλικία που όλοι παίρνουν σύνταξη η Όλγα Ράνκιν έκανε πρακτική σε μεγάλο δικηγορικό γραφείο και έγινε η γηραιότερη-νέα δικηγόρος των Βερμούδων, ξεκινώντας μια νέα επαγγελματική καριέρα.

17904492_1764284806931992_8419318404076019416_n

Σήμερα, η Όλγα Καρλάτου, αν και η θέση της είναι πλέον στο μακρινό κινηματογραφικό παρελθόν, συνεχίζει να μας μαγεύει ως αστυνομικός  «Νταίζη Αλεξίου» στην «Έξοδο κινδύνου» με τα πράσινα μάτια και το  έντονο βλέμμα της.

17991008_1764285163598623_1531993329582796669_n

n2wiuxzddqs3sqz

Αφήστε το σχόλιο σας

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top