ΓΥΝΑΙΚΑ & ΕΡΓΑΣΙΑ

Έφαγα το “καταπέτασμα” στο γιορτινό τραπέζι! Πώς θα χωνέψω γρηγορότερα;

Large family eating Christmas dinner Image downloaded by John O'Reilly at 12:56 on the 02/12/11

Γράφει η Έλενα Κακαβέλα / Medly Medley

Είναι συχνό φαινόμενο την περίοδο των γιορτών να το παρακάνουμε με το φαγητό. Απανωτά τραπεζώματα σε φίλους και παραδοσιακές ταβέρνες, εορταστικά γλυκά αλλά και περισσότερα, απ’ ό,τι συνήθως, ποτηράκια αλκοόλ ευφραίνουν μεν την ψυχή, επιβαρύνουν όμως το στομάχι και μας προκαλούν τελικά έντονη δυσφορία.

Η ιδανική λύση, για να αποφύγει κανείς τα παραπάνω δυσάρεστα συμπτώματα δυσπεψίας, είναι να μην πηγαίνει ποτέ σε εορταστικό τραπέζι νηστικός, χωρίς πρόγευμα. Επίσης, κατά τη διάρκεια του φαγητού θα ήταν καλό να γεμίσει το πιάτο του μία μόνο φορά, παραλείποντας τροφές όπως ψωμί, τηγανητές πατάτες, αλλά και να μασάει την τροφή αργά και σταθερά.

overfed

Αφού μιλήσαμε όμως για το ιδανικό, ας πάμε στο ρεαλιστικό….υποσχέθηκες στον εαυτό σου ότι αυτή τη φορά, σ’ αυτές τις γιορτές, δε θα φας μέχρι σκασμού…για να διαβάζεις όμως το κείμενο μου, μάλλον αθέτησες την υπόσχεση σου…όπως κι εγώ που το γράφω.. όπως κι οι φίλοι μου, που μου ζήτησαν να γράψω για το θέμα…

woman-overeating-cake

Έχουν περάσει λεπτά ή και ώρες λοιπόν από τον μαραθώνιο φαγητού, έχεις έντονη δυσφορία και πρέπει να ετοιμαστείς για νέα έξοδο….κι αναρωτιέσαι:

-Να πιω νερό;

Οι ειδικοί συνιστούν να μην πίνουμε μεγάλες ποσότητες υγρού (έως και καθόλου) στα πρώτα 20 λεπτά μετά το γεύμα, ώστε να μην “αραιώνουν” τα πεπτικά υγρά στο στομάχι που βοηθούν στην πέψη. Αργότερα όμως, ειδικά μέσα στις επόμενες 4 ώρες, η κατανάλωση νερού παίζει αρκετά σημαντικό ρόλο για καλύτερη κινητικότητα στο πεπτικό κι εντερικό σύστημα, ευκολότερη δίοδο της τροφής αλλά και για την εκκένωση του εντέρου.

holiday-overeatting_tn

Νιώθω δυσφορία, τι να κάνω;

Βούρτσισε καλά τα δόντια σου και ξέπλυνε το στόμα σου με στοματικό διάλυμα μισή ώρα μετά το γεύμα ή και αργότερα. Αυτό δε θα σε βοηθήσει να απαλλαγείς από το φούσκωμα, σίγουρα όμως θα σε απαλλάξει σε μεγάλο βαθμό από την επίγευση φαγητού στο στόμα, κάτι που σου προκαλεί δυσφορία.

Δοκίμασε καραμέλες μέντας μετά την υπερκατανάλωση τροφής. Η μέντα ανακουφίζει φυσικά από τη δυσπεψία και τη ναυτία. Απόφυγε την όμως, αν πάσχεις από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, διότι χαλαρώνει το άνοιγμα μεταξύ του στομάχου και του οισοφάγου σου, επιτρέποντας στα οξέα του στομάχου να ρέουν πίσω, προς τα πάνω. Σε αντίθετη περίπτωση, μη διστάσεις να’ απολαύσεις ακόμη κι ένα φλιτζάνι τσάι μέντας ή τσίχλα μέντας.

gum

Δοκίμασε να μασήσεις μαστίχα Χίου, χωρίς ζάχαρη. Σύμφωνα με έρευνες, η πέψη διευκολύνεται από την αντανακλαστική έκκριση σιέλου κατά το μάσημα της φυσικής μαστίχας.

-Τι να πιω, για να χωνέψω;

Δοκίμασε να πιεις χαμομήλι, προσθέτοντας ένα κουταλάκι τριμμένης πιπερόριζας (τζίντζερ). Το τζίντζερ βοηθά στην χώνεψη, καταπολεμά τη ναυτία, τονώνει τον οργανισμό και απαλύνει τα συμπτώματα, όταν μετά το φαγητό νιώθεις φούσκωμα.

turmeric-ginger-tea-jpg

Πέρα από το τζίντζερ, έρευνες δείχνουν ότι κι άλλα βότανα στο τσάι, όπως το κάρδαμο, ο γλυκάνισος, η μέντα, ο μάραθος κι ο κόλιανδρος ηρεμούν το στομάχι και ανακουφίζουν από τους πόνους και τη δυσφορία.

-Μα γιατί να πιω τσάι κι όχι καφέ;

tired-man-drinking-morning-coffee

Αυτό το ερώτημα ταλανίζει πολλούς ειδικούς…Κάποιοι λένε ότι η καφεΐνη βοηθάει στην πέψη, άλλοι όμως κατακεραυνώνουν τους ισχυρισμούς αυτούς. Η καφεΐνη μπορεί να προκαλέσει εντερική διαταραχή, λόγω της καθαρτικής της επίδρασης. Παράλληλα προκαλεί την απελευθέρωση πρόσθετων γαστρικών υγρών. Γι’ αυτόν τον λόγο κάποιοι υποστηρίζουν ότι βοηθάει στην πέψη. Μπορεί όμως να προκαλέσει και την πρόωρη μεταφορά της “τροφής” στο λεπτό έντερο πριν ολοκληρωθεί η επεξεργασία της στο στομάχι, κάτι που ακυρώνει την “ευεργετική” δράση της καφεΐνης. Προκαλεί επίσης την χαλάρωση του οισοφαγικού σφιγκτήρα. Άρα, γαστρικά υγρά μπορεί να εισέλθουν στον οισοφάγο.

-Να πιω cola ή σόδα;

Αποφύγετε (αντίθετα με ό,τι κάνουν οι περισσότεροι) τα ανθρακούχα ποτά, καθώς δίνουν την αίσθηση προσωρινά ότι ανακουφίζουν, αλλά στην πραγματικότητα προκαλούν φούσκωμα και διαταράσσουν τη φυσιολογική έκκριση του στομάχου. Μην ξεχνάτε ότι τα περισσότερα περιέχουν ζάχαρη, καφεΐνη και ανθρακικό. Οι ερυγές (ρέψιμο) μετά την κατανάλωση ανθρακούχων οφείλονται στο διοξείδιο του άνθρακα, που περιέχει το ποτό και στον “αέρα” που καταπίνουμε και μετά αποβάλουμε, όχι τόσο σε “παγιδευμένο” αέρα μέσα μας. Παράλληλα, η σόδα μειώνει την έκκριση υδροχλωρικού οξέος και διαταράσσει το όξινο περιβάλλον στο στομάχι, το οποίο είναι απαραίτητο για την πέψη. Τέλος, συνήθως τα ανθρακούχα ποτά καταναλώνονται κρύα, γεγονός που επίσης δεν ευνοεί τη πέψη μετά από υπερκατανάλωση φαγητού.

santa-drinking

– Αν ξαπλώσω ή κοιμηθώ, θα μου περάσει το φούσκωμα;

ΜΗΝ πας αμέσως μετά το γεύμα για ύπνο! Περίμενε καλύτερα 2-3 ώρες. Όταν κοιμόμαστε, ο καρδιακός ρυθμός και ο μεταβολισμός πέφτουν ακόμη περισσότερο, κάτι που θα επιδεινώσει το ήδη βαρύ σου στομάχι. Προτίμησε να μείνεις αρχικά καθιστός, στάση που βοηθά την πέψη, πίνοντας λίγο τσάι κι αποφεύγοντας έτσι τα συμπτώματα καούρας.

santa-run-for-gifts-1368-hd-desktop-wallpaper

Το τελευταίο πράγμα, που θέλεις να κάνεις μετά από ένα γιγάντιο γεύμα είναι να περπατήσεις…αλλά είναι ακριβώς αυτό που πρέπει, για να βοηθήσεις τον οργανισμό σου να “αφομοιώσει” την περίσσεια τροφής. Η δική σου κίνηση βοηθάει την κίνηση της τροφής κατά μήκος του πεπτικού σου σωλήνα και συμβάλλει στην καλή λειτουργία του εντέρου σου. Ταυτόχρονα η ήπια άσκηση θα βελτιώσει την πέψη και την απορρόφηση του φαγητού. Παρακίνησε λοιπόν την οικογένεια και τους φίλους σου να πάρετε λίγο καθαρό αέρα μετά από ένα μεγάλο φαγοπότι, κάνοντας μαζί μια βόλτα στη γειτονιά. Αν έχετε πάει επίσκεψη για να δειπνήσετε, επιστρέψτε καλύτερα με τα πόδια στο σπίτι.

christmas_dieting-medium_new

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω, ότι δεν ωφελεί να ζυγιστείτε, να απελπιστείτε ή ν’ αγχωθείτε. Όπως τα κιλά δεν χάνονται σε μια μέρα, έτσι δεν μπαίνουν και σε μια μέρα. Δε σημαίνει ότι επειδή έχετε αίσθημα δυσφορίας ή νιώθετε πρησμένος/η, ότι αυτομάτως παχύνατε. Αν όμως “αμαρτήσατε” γευστικά επανειλημμένα κατά την εορταστική περίοδο, φροντίστε απλά μετά τις γιορτές να προσέξετε τη διατροφή σας λίγο περισσότερο και να ασκηθείτε, για να επανέλθετε. Εναλλακτικά, απευθυνθείτε σε έναν διαιτολόγο, που θα σας διδάξει παράλληλα και το πώς να συγκρατείστε, όσον αφορά την ποσότητα και την ποιότητα του φαγητού σας.

1747403504-funny-quizz-quote_2b_1_

Αφήστε το σχόλιο σας

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top