Γράφει ο Ηλίας Τάσκου / δημοσιογράφος / iliasamfipoli@gmail.com
Λίγο πριν το Πάσχα η διαφήμιση που έκανε η Άντζελα Δημητρίου για εταιρία παιχνιδιών προκάλεσε αντιδράσεις. Ο κατάλογος των επωνύμων που έχουν κατά καιρούς θέσει το πρόσωπό τους, τη φωνή τους ή το όνομά τους στην υπηρεσία της διαφήμισης, τηλεοπτικής ή έντυπης είναι τόσο μακροσκελής σχεδόν όσο και η ιστορία της διαφήμισης αν σκεφτούμε ότι ακόμη και η «ιέρεια» του Ελληνικού θεάτρου Μαρίκα Κοτοπούλη διαφήμισε τσιγάρα.
Από τις αρχές του αιώνα ως σήμερα εκατοντάδες αστέρες του θεάτρου, του κινηματογράφου αλλά και της τηλεόρασης έχουν δανείσει τη λάμψη τους σε διάφορα προϊόντα, τις περισσότερες φορές ανεβάζοντας στα ύψη τις πωλήσεις συγκεκριμένων προϊόντων.
Ένα μήνα μετά την αποφοίτηση της από τη Δραματική σχολή του Εθνικού θεάτρου, η Αλίκη Βουγιουκλάκη ποζάρει για μια διαφήμιση της μπύρας «φιξ», που τυπώνεται σε χαρτονένιες αφίσες και περιοδεύει σε ταβέρνες, ζαχαροπλαστεία και καφενεία της χώρας, κάνοντας γνωστό το μελαχρινό μουτράκι της νεαρής ηθοποιού.
Αν πιστέψουμε φήμες της εποχής η Αλίκη είχε πάρει αμοιβή 50.000 δρχ. σημαντικό ποσό στα χρόνια του ΄50. Στα χρόνια που θα ακολουθήσουν η Εθνική μας σταρ θα διαφημίσει δεκάδες προϊόντα όπως τα υποδήματα «Σεβαστάκης», τα τσιγάρα «Κεράνης», το σαπούνι «Lux», τα «Bodyline», τον καφέ «Filcafe continental» και φυσικά την «Express service» σε ένα τηλεοπτικό σποτ έξυπνο και ιδιαίτερα αποδοτικό.
Γνωστό προϊόν για λευκά δόντια διαφήμισε ο Νίκος Κούρκουλος στη μικρή οθόνη, που προβλήθηκε από το 1986 έως το 1990. Το ούζο “Υπάρχω” ήταν μια από τις επιχειρηματικές κινήσεις του Στέλιου Καζαντζίδη. Το 1969 αποφασίζει να αποσυρθεί για περίπου 2 χρόνια από την δισκογραφία. Τότε είναι που κάνει και την προσπάθεια να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία, την “STANDAR” αλλά τα κατεστημένα συμφέροντα και η λογοκρισία δεν τον αφήνουν.
Την ίδια μοίρα είχαν και οι όποιες άλλες επιχειρηματικές κινήσεις, όπως η εκτροφή βατράχων, το ούζο “Υπάρχω” που κυκλοφόρησε αργότερα κτλ. Το όνομα του ούζου προέρχεται από το ομώνυμο τραγούδι, που είχε ερμηνεύσει ο Στέλιος Καζαντζίδης. Στα χρόνια του ’60 τον δημοφιλή κωμικό Ντίνο Ηλιόπουλο, κομψός και ντελικάτος, πάντα προσεκτικός με την εμφάνιση του, γνωστός οίκος μόδας του προτείνει να διαφημίσει κοστούμια σε μια σειρά από φωτογραφίσεις που δημοσιεύτηκαν στα περιοδικά «Πρώτο», «Ρομάντζο» και «Φαντασία».
Ο ηθοποιός Αλέκος Ζαρταλούδης με δεκάδες εμφανίσεις σε ταινίες του οργανισμού Καραγιάννης- Καρατζόπουλος, διαφημίζει το υγρό πιάτων «ΑΖΑΧ». Στη διαφήμιση των τσιγάρων βλέπουμε τον Γιάννη Κατράνη και τον Βασίλη Μαυρομάτη ενώ ο Νίκος Απέργης και η Νόρα Κατσέλη προτείνουν στο κοινό τους ηλεκτρικές συσκευές ΙΖΟΛΑ. Ο ηθοποιός Γιώργος Χριστοδούλου φωτογραφίζεται σε διαφήμιση αποσμητικού, η παρουσιάστρια Νάκυ Αγάθου διαφημίζει τσάι, ο Θάνος Λειβαδίτης διαφήμιζε στη δεκαετία του ’60 το κοστούμι, που δεν τσαλακώνεται ενώ η Άνν Λόνμπεργκ – γνωστή ως Άναμπελ από την ταινία «Κορίτσια στον ήλιο» – διαφημίζει την οδοντόκρεμα «Κolynos» και τον καφέ «Bravo».
Τα «Bodyline» εκτός από την Αλίκη διαφημίζουν σε έντυπα αλλά και σε τηλεοπτικά σποτ, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, η Ελένη Ανουσάκη και η Κατερίνα Γιουλάκη. Στο χώρο της διαφήμισης βρέθηκε και η Βίκυ Βανίτα στα χρόνια του ΄70 με τα λαχανικά «μπάρμπα Στάθης», η αθλήτρια Σοφία Σακοράφα με τα αθλητικά παπούτσια «asics tiger» και ο Ηλίας Ψινάκης με διαφημίσεις δεκάδων προϊόντων στα πρώτα χρόνια στο χώρο. Για το τέλος άφησα τη Ζωή Λάσκαρη η οποία διαφήμισε το ΚΑΜΠΑ αλλά και το …εντομοκτονο B.P.D.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι εταιρείες που καταφεύγουν στη χρήση επωνύμων συνήθως καταλήγουν σε λύσεις που στερούνται ευρηματικότητας, ακριβώς επειδή «ποντάρουν» στο όνομα, ενώ επώνυμοι και μη θεωρούν ότι μία κακόγουστη διαφήμιση μπορεί να προκαλέσει αρνητικές εντυπώσεις, ποτέ όμως δεν αρκεί για να καταστρέψει μια καριέρα, ειδικά αν το πρόσωπο που χρησιμοποιείται είναι ήδη αρκετά καταξιωμένο.
[su_slider source=”media: 2536,2537,2538,2539″ link=”lightbox” width=”320″ height=”260″ responsive=”no” title=”no”]
Leave a Reply