Γράφει ο Ηλίας Τάσκου / δημοσιογράφος / iliasamfipoli@gmail
Η επαφή του εμπορικού ελληνικού κινηματογράφου με το κοινό, στα χρόνια του 70 κρατήθηκε κυρίως μέσα από ένα νέο είδος ταινιών. Ήταν οι ερωτικές ταινίες, των οποίων η αποδοχή υπήρξε εντυπωσιακή, πολύ φυσικό αφού ήταν το μόνο κινηματογραφικό είδος που δεν είχε θέση στο πρόγραμμα της μικρής οθόνης.
Τότε οι ταινίες αυτές θεωρήθηκαν από κάποιους «δήθεν» ένα είδος ευτελές και μη καλλιτεχνικό. Σήμερα όμως οι ελληνικές ερωτικές ή αλλιώς αισθησιακές ταινίες (για κάποιους κοσμοπολίτικες) ξέφυγαν από τις αντιλήψεις των στενόμυαλων που δεν δέχονταν τη σεξουαλική εικόνα μέσα σε μια κατά τ’ άλλα άρτια ταινία. Το myselvi ανοίγει σήμερα την ερωτική ταινιοθήκη του εγχώριου κινηματογράφου, επιλέγοντας πέντε αισθησιακές ταινίες που έγραψαν τη δική τους ιστορία:
«Η ιδιωτική μου ζωή» (1971)
Με αφορμή μια κλοπή και έναν φόνο σκιαγραφείται η ζωή μιας γυναίκας και η προσπάθειά της να καλύψει τα κενά της ζωής της με άντρες σε σύντομες-απελπισμένες στιγμές. Αυτό είναι το στόρι της αξιόλογης αυτής ταινίας του Όμηρου Ευστρατιάδη, με τη συμμετοχή αξιόλογων ηθοποιών: Άννα Φόνσου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Άλκης Γιαννακάς, Ρένα Κοσμίδου, Τέλης Ζώτος και Λευτέρης Γυφτόπουλος.
Το σενάριο υπογράφει ο Γιάννης Τζιώτης (ριμέικ της ασπρόμαυρης ταινίας “Κατηγορώ το κορμί μου” του Ερρίκου Ανδρέου), ενώ το ίδιο θέμα ο Όμηρος Ευστρατιάδης θα μεταφέρει και πάλι στη μεγάλη οθόνη σε διασκευή του Τζον Πάρντος, με τίτλο “Το μήλο του Σατανά”(1979).
Τα τραγούδια του φιλμ ερμηνεύουν ο Γιάννης Καλατζής και η Λίτσα Σακελλαρίου. Ο πρώτος το «Παραμυθάκι μου» και η δεύτερη το «Αχ! χελιδόνι μου». Αξέχαστες δισκογραφικές επιτυχίες του Μάνου Λοϊζου και του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Η σκηνή με την Άννα Φόνσου να χορεύει το «Παραμυθάκι μου», με τη χρήση του διπλού έγχρωμου φίλτρου, ανήκει στο Ανθολόγιο του Ελληνικού κινηματογράφου.
«Διαμάντια στο γυμνό σου σώμα» (1972)
Στις 30 Σεπτεμβρίου του 1972 κάνει πρεμιέρα στις σκοτεινές αίθουσες η ταινία του Όμηρου Ευστρατιάδη «Διαμάντια στο γυμνό σου σώμα». Μια ιδιαίτερη ταινία με πρωταγωνιστές τους: Ελένη Ανουσάκη, Κώστα Καραγιώργη, Χρήστο Νομικό, Ρίτα Μπενσουσάν, Λευτέρη Γυφτόπουλο, Ανδρέα Μπάρκουλη και τον Στάθη Ψάλτη στην πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση ως εκτιμητής των διαμαντιών.
Εισπρακτικά το φίλμ συγκέντρωσε 58.997 εισιτήρια κουβαλώντας όμως μία άσχημη στιγμή στο 13ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου που έγινε από τις 25 Σεπτεμβρίου έως 1 Οκτωβρίου 1972 στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη.
Η ταινία προβλήθηκε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, θέλοντας να αξιοποιήσει τη μεγάλη δημοτικότητα του Κώστα Καραγιώργη που πρωταγωνιστούσε τότε στη θρυλική σειρά του Νίκου Φώσκολου «Ο Άγνωστος Πόλεμος». Κατά τη διάρκεια της προβολής της το κοινό εγκατέλειψε την αίθουσα, η αστυνομία προσπάθησε να διαλύσει τους φωνασκούντες, έγιναν συλλήψεις, αλλά μ’ επέμβαση διαγωνιζομένων κινηματογραφιστών αφέθηκαν ελεύθεροι.
«Το κορίτσι και το άλογο» (1973)
Γυρισμένη από το νεαρό τότε Βαγγέλη Σερντάρη, η ταινία «Το κορίτσι και το άλογο» (παραγωγή του Όμηρου Ευστρατιάδη), είναι για κάποιους η απαρχή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. Με έντονα τα στοιχεία του σουρεαλισμού και λυρισμού το φιλμ έκανε καριέρα και στο εξωτερικό με τίτλο «Love On A Horse». Στη διεθνή εκδοχή της ταινίας, υπάρχουν πρόσθετες σκηνές, η αφήγηση δε δίδεται σε φλας-μπακ και το φινάλε είναι διαφορετικό.
Πρωταγωνιστές ήταν η Άννα Φόνσου, ο Κώστας Καραγιώργης, ο Γιάννης Αργύρης και ο Χρήστος Σπυρόπουλος. Αξίζει να γίνει αναφορά και στο σάουντρακ της ταινίας που φέρει την υπογραφή του κορυφαίου Γεράσιμου Λαβράνου, με το υπέροχο τραγούδι του «Κάτι παιδιά», με ερμηνεύτρια την Ελπίδα. «Το Κορίτσι και το Άλογο» έκανε πρεμιέρα στις 15 Ιανουαρίου 1973 και έκοψε 98.007 εισιτήρια.
«Τα Παιδιά Των Λουλουδιών»(1973)
Από τις ωραιότερες ταινίες του Όμηρου Ευστρατιάδη, η οποία κόπηκε από τη προκριματική επιτροπή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1973. Γυρισμένη στη Ρόδο με έντονο το στοιχείο της δράσης, το στόρι δεν επικεντρώνεται στο κίνημα των χίπις. Τη μουσική επένδυση υπογράφει ο Μάικ Ροζάκης, πρώην Charms, με ψυχεδελική και χίπικη μουσική ενορχηστρωμένη με βιολί, το οποίο κάνει αισθητή την παρουσία του. Στη ταινία κάνει τη εμφάνιση της η Μαρία Βασιλείου, δύο χρόνια μετά την «Ευδοκία»…
«Ένα ελεύθερο κορίτσι»(1973)
Μια αρκετά ενδιαφέρουσα ταινία του Όμηρου Ευστρατιάδη, που θεματικά τουλάχιστον θυμίζει έντονα μια προηγούμενη του, την «Ιδιωτική μου ζωή», αλλά και στοιχεία θρίλερ. Με σπουδαίες ερμηνείες από τους πρωταγωνιστές Τούλα Γαλάνη και Ανδρέα Μπάρκουλη, το φιλμ «περπάτησε» και στο εξωτερικό με τον τίτλο «Strange girl of love».
Ιδιαίτερη μνεία θα έπρεπε να γίνει και στην εμφάνιση του μουσικού συγκροτήματος Πελόμα Μποκιού. Ένα από τα σημαντικότερα συγκροτήματα της ψυχεδελικής νεολαίας, στην εποχή της Δικτατορίας. Ερμηνεύουν αρκετά τραγούδια μεταξύ των οποίων και τα «Ανατριχίλα», «Ύμνος στη Ζωή» και «Οι μάγοι» με το συγκρότημα να τραγουδά ζωντανά και τον Βλάσση Μπονάτσο σε μια ιδιαίτερη αμφίεση. Το «Ένα ελεύθερο κορίτσι» προβλήθηκε για πρώτη φορά στις 29 Οκτωβρίου 1973 και έκοψε 75.798 εισιτήρια.
Από τη δεκαετία του ’70, και οι Έλληνες σκηνοθέτες αποφάσισαν να εντάξουν σε μεγαλύτερο βαθμό στο έργο τους τον ερωτισμό μιας και η εποχή είχε συμπέσει χρονικά με τη σεξουαλική απελευθέρωση και την άρση της λογοκρισίας.
Οι ταινίες που προαναφέραμε αποτελούν μια μόνο διαλογή των ταινιών εκείνων που άφησαν το δικό τους στίγμα προκαλώντας τις αισθήσεις αλλά και το κοινό αίσθημα σε κάποιες περιπτώσεις…
Leave a Reply