Πώς προγραμματίζουμε το διάβασμα κατά τη διάρκεια των εορτών;

Γράφει η Σίσσυ Αρτζόγλου / Φιλόλογος, απόφοιτη Α.Π.Θ, φοιτήτρια νομικής

Όλοι οι μαθητές περιμένουν με μεγάλη ανυπομονησία το τελευταίο χτύπημα του κουδουνιού, την τελευταία ημέρα της εβδομάδας πριν τα Χριστούγεννα. Πετούν τις σχολικές τους τσάντες περιχαρείς και αρχίζουν ξέγνοιαστοι τις διακοπές-κοιμούνται αμέτρητες ώρες, βγαίνουν έξω, συναντούν αγαπημένα πρόσωπα.

Είναι λογικό πως τα παιδιά χρειάζονται ξεκούραση. Μετά από ένα δύσκολο διάστημα με τεστ και διαγωνίσματα, το μόνο που σκέφτονται οι περισσότεροι είναι βόλτες κι εξόδους με φίλους και παρέες. Είναι σωστό, όμως,  προτού αρχίσουν τα «ξέφρενα πάρτι», να προγραμματίσουν το διάβασμά τους. Αυτό γίνεται κυρίως για να μπορέσουν να κατανείμουν σωστά το χρόνο τους και να προλάβουν να ψυχαγωγηθούν, να διασκεδάσουν, αλλά και να διαβάσουν. Επομένως,  ο σωστός προγραμματισμός βοηθά τους μαθητές τόσο να ξεκουραστούν- επιλέγοντας ο καθένας να κάνει ό, τι τον ευχαριστεί- όσο και να μείνουν συνεπείς στις σχολικές τους υποχρεώσεις.

Καλό θα ήταν τις εορτάσιμες μέρες, που είναι και αργίες, δηλαδή τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, κανείς να μην ανοίξει βιβλίο για διάβασμα. Οι έφηβοι έχουν ανάγκη ν’ απέχουν ολοκληρωτικά για κάποιες ημέρες από τα καθήκοντα του σχολείου. Είναι εύλογο να επιθυμούν να περάσουν χρόνο οικογενειακά και ν’ απολαύσουν χριστουγεννιάτικες στιγμές. Επιτρέπεται να βγουν, να ξενυχτήσουν και να διασκεδάσουν χωρίς αναστολές. Οι ημέρες μετά τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά είναι εξίσου ημέρες χαλάρωσης. Επομένως,  είναι λογικό να μην υπάρχει όρεξη για διάβασμα.

Οι υπόλοιπες ημέρες των εορτών, καλό θα ήταν να είναι πιο οργανωμένες. Σαφώς και δεν είναι λογικό να διαβάζει ένας έφηβος με τους ίδιους ρυθμούς κάθε μέρα μέσα στις γιορτές.  Πολλοί, μάλιστα, επιλέγουν να λείπουν σε ταξίδια με τις οικογένειές τους ή να επισκέπτονται συγγενικά πρόσωπα με αφορμή τις ημέρες των Χριστουγέννων. Έτσι, από την μία πλευρά, σε καμία περίπτωση το διάβασμα δεν μπορεί να γίνει εμμονή και άγχος για τις ημέρες που πέρασαν και δεν άνοιξε κάποιος το βιβλίο. Από την άλλη πλευρά, οι γιορτές δεν αποτελούν και δικαιολογητικό λόγο υπερβολικής χαλάρωσης.

Επομένως, θα ήταν θεμιτό η προσαρμογή σ’ ένα καθημερινό πρόγραμμα να γίνει βαθμιαία. Μετά από κάποιες ημέρες ολοκληρωτικής αποχής από το διάβασμα, οι μαθητές οφείλουν κάθε ημέρα να διαβάζουν λίγες ώρες, τόσες, όσες θεωρούν ότι είναι αρκετές με βάση τις δυνάμεις τους και τον όγκο των υποχρεώσεών τους. Στη συνέχεια, και περί τα τέλη της δεύτερης εβδομάδας των διακοπών των Χριστουγέννων, είναι υποχρεωμένοι να εντείνουν τις προσπάθειές τους και να προσηλωθούν στα καθήκοντά τους. Έτσι, θα μεταβούν ομαλά στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα.

Ανακεφαλαιώνοντας, είναι καλό να θυμόμαστε, πως ο σωστός προγραμματισμός των υποχρεώσεών μας και η σωστή διαχείριση των δυνάμεών μας φέρνουν πάντοτε τα καλύτερα αποτελέσματα.

Καλές γιορτές σε όλους!!