Σχέσεις μαθητών-καθηγητών: “Οι δύο όψεις του νομίσματος”

Γράφει η Σίσσυ Αρτζόγλου / Φιλόλογος, απόφοιτη Α.Π.Θ, φοιτήτρια νομικής

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών πραγματοποιήσαμε μια ενδοσκόπηση και προσπαθήσαμε να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μαθητή-καθηγητή.

Μολονότι είναι κάθε φορά δύσκολο να ορίσουμε και να εξηγήσουμε τη σχέση αυτή, καταφέραμε ν’ αναδείξουμε τη σημαντικότητά της μέσα από κάποιες σκέψεις.

1. Αμοιβαία επιρροή

Είναι αλήθεια πως τόσο οι μαθητές, όσο και οι καθηγητές επηρεάζουν οι μεν τους δε σε μεγάλο βαθμό. Όσοι σκέφτονται πως ένας μαθητής δεν μπορεί να προσφέρει τίποτα σ’ έναν καθηγητή, σφάλλει. Τα παιδιά είναι εκείνα, τα οποία θα καταθέσουν μία σκέψη τους ως απορία, η οποία θα φτάσει να γίνει ένας προβληματισμός για τον διδάσκοντα. Αυτόν τον προβληματισμό ένας εμπνευσμένος καθηγητής θα τον αναπαράξει με την μορφή διδαχής στο μαθητικό του κοινό. Έτσι, με τη σειρά του ο καθηγητής θα γίνει πηγή έμπνευσης για τους μαθητές του.

2. Σχέση αγάπης

Όταν θαυμάζεις κάποιον, τον αγαπάς. Είναι σαφές ότι οι μαθητές αναπτύσσουν αισθήματα αγάπης για τους καθηγητές, που προσφέρουν γνώση μέσα στις σχολικές αίθουσες. Πολλές φορές μοιάζει απίστευτο, αλλά οι έφηβοι έχουν τα ‘’φίλτρα’’ ν’ αναγνωρίζουν τον καθηγητή, που προσφέρει μέσα στο σχολείο. Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, πως οι καθηγητές, που εύλογα είναι αυστηροί, τυγχάνουν μεγαλύτερου θαυμασμού για τους μαθητές τους, διότι αναγνωρίζεται η προσπάθειά τους από το μαθητικό κοινό. Μέσα από αυτήν τη σχέση, οι διδάσκοντες με τη σειρά τους αναπτύσσουν έναν ισχυρό δεσμό με τους μαθητές τους, που βασίζεται στην αγάπη, στο συνεχές ενδιαφέρον και στην όρεξη για συνεργασία.

3. Ατέρμονες συζητήσεις

Ο σωστός διδάσκων είναι εκείνος, που, εκτός από τη γνώση μεταλαμπαδεύει αξίες στους μαθητές του. Δεν είναι λίγες οι φορές, που σκόπιμα ο καθηγητής ‘’καταχράζεται’’ τον παραπάνω χρόνο του διαλείμματος για να ολοκληρώσει μία συζήτηση, που άρχισε πάνω σ’ ένα θέμα μέσα στο μάθημα. Επίσης, δεν είναι λίγες οι φορές, που ο καθηγητής θα αφιερώσει πολύτιμο χρόνο για να ‘’σκύψει’’ πάνω σ’ ένα πρόβλημα, που αντιμετωπίζει κάποιος μαθητής του. Τέλος, δεν είναι λίγες οι φορές, που θα εντοπίσει κάποιο θέμα και θα επιλύσει μία δύσκολη κατάσταση, που αφορά στις σχέσεις των μαθητών του.

4. Πηγή έμπνευσης- Πρότυπο

Είναι τυχεροί, όσοι έφηβοι τυγχάνει να έχουν εμπνευσμένους καθηγητές. Είναι τυχεροί, όσοι μαθητές βλέπουν στο πρόσωπο των καθηγητών τους τον εαυτό τους. Είναι αλήθεια, εν τέλει, πως ‘’καλός’’ καθηγητής δεν είναι μόνο αυτός, που διδάσκει, αλλά αυτός, που νουθετεί- που ‘’καλλιεργεί’’ ισχυρούς χαρακτήρες και δυνατές προσωπικότητες. Ίσως είναι δύσκολο να καταφέρει ένας διδάσκων να έχει κοινό, που να μένει απορροφημένο στη διδασκαλία του. Σίγουρα, όμως, είναι το όνειρο κάθε υπεύθυνου καθηγητή.

Όπως σε όλες τις σχέσεις, έτσι και στη σχέση μαθητή-καθηγητή δεν υπάρχει συνταγή επιτυχίας. Είναι μία διαπροσωπική σχέση, η οποία βασίζεται στην προσπάθεια εκατέρωθεν και στη διάθεση για ουσιαστική επικοινωνία. Αν είσαι καθηγητής, βάζε στόχο να γίνεσαι κάθε μέρα και καλύτερος. Αν είσαι μαθητής, μην σταματάς ποτέ ν’ αναζητάς τον καθηγητή, που θα σ’ εμπνεύσει να γίνεσαι κάθε μέρα καλύτερος.